نرم افزار زیبراش چیست؟
ابزار ها و نرم افزار های قدرتمند همیشه در دنیای فناوری ظهور می یابند تا باگ ها و نیاز های برخی از نمونه های قبلی را بپوشانند. در زمینه نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری که برای تولید و طراحی های دیجیتالی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، همیشه نیاز هایی وجود داشته و قابلیت هایی مورد نیاز است که به موجب آن توسعه دهندگان نرم افزار های کامپیوتری همیشه به دنبال ارائه یک برنامه جامع تر و کامل تر هستند.
نرم افزار های متعددی در زمینه طراحی های گرافیکی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را داشته و در زمینه هایی کارایی دارند. در بسیاری از موارد، طراحان گرافیکی که از نرم افزار های مختلف استفاده می کنند، برای تکمیل کار خود به مجموعه ای از این نرم افزار ها در کنار هم نیاز دارند.
اما اگر یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری که در زمره نرم افزار های مدل سازی سه بعدی قرار دارد بتواند طیف وسیعی از کار ها و قابلیت ها را ارائه دهد چطور؟ یک نرم افزار گرافیکی پر کاربرد با مجموعه ای ابزار ها که به کمک آن می توان حرفه ای ترین کار ها و طرح ها را ارائه داد.
نرم افزار زیبراش یکی از این برنامه های کامپیوتری است که به لطف ظهور آن در دنیای فناوری، آرتیست های حرفه ای می توانند مدل هایی با کیفیت بسیار بالا را ارائه دهند. مدل هایی که به نمونه های واقعی نزدیکی بسیار زیادی داشته و بسیار منحصر به فرد هستند. در ادامه با معرفی نرم افزار زیبراش، به بررسی مشخصات و قابلیت های آن خواهیم پرداخت.
نرم افزار زیبراش چیست؟
در قدم اول بهتر است به تعریف دقیق این برنامه کامپیوتری بپردازیم. زیبراش یا ZBrush در واقع یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی است که برای طراحی گرافیکی برداری مورد استفاده قرار می گیرد. در یک تعریف دیگر نیز زیبراش یک ابزار مجسمه سازی دیجیتالی است که مدل سازی سه بعدی و دو و نیم بعدی، ایجاد بافت، رنگ آمیزی و نقاشی را نیز ترکیب می کند.
این برنامه با استفاده از ابزار های مختلفی که دارد، نظیر پیکسول، به هنرمند برای ایجاد بافت، شکل، عمق، رنگ، نور و … در مدل ترسیمی کمک می کند. اساس کار این نرم افزار بر اساس تکنیک های سنتی مجسمه سازی است و با اصول معادلات ریاضی و مختصات هندسی یک طرح اولیه، به ترسیم مدل های متنوع کمک می کند. در کل می توان زیبراش را به عنوان یک پکیج کامل و قدرت مند دیجیتالی در نظر گرفت که تمام نیاز های یک هنرمند را فراهم می آورد.
زیبراش کار خود را از کجا آغاز کرده است؟
نرم افزار زیبراش در شروع مسیر خود، توسط کمپانی Pixologic.Inc توسعه یافت. این شرکت توسط Ofer Alon و Jack Rimokh تاسیس شد. این نرم افزار برای نخستین بار در سال 1999 ارائه شد. سپس ورژن دموی آن در سال 2003 منتشر شد و ورژن بعدی آن، یعنی نسخه 3.1 این نرم افزار نیز در سال 2007 منتشر شد.
اما نسخه قابل اجرا زیبراش در ویندوز و مک برای نخستین بار در سال 2009 معرفی و منتشر شد. به تدریج نسخه های بعدی با کارایی های بیش تر و ابزار های پیشرفته تر از این برنامه منتشر شد. به نسخه منتشر شده در سال 2009 که قابل اجرا در ویندوز و مک بود، ZBrush 4 نیز گفته می شد.
در کنار این پیشرفت ها، نسخه های به روز تر برنامه با دیگر نرم افزار های گرافیکی سه بعدی مانند اتودسک مایا، تری دی مکس و دیگر برنامه های مشابه مشارکت داشتند و یک فضای کاربری تعاملی با این برنامه ها در نرم افزار فراهم شد.
اساس و ماهیت کار نرم افزار زیبراش چگونه است؟
اساس کار این نرم افزار، طراحی گرافیکی برداری یا وکتور است. این بدان معنی است که نرم افزار از خطوط، منحنی ها و اشکال هندسی ریاضی برای ترسیم مدل ها و الگو های مختلف استفاده می کند. برای مثال، برای ترسیم یک توپ، ابتدا یک دایره با خطوط و شعاع مشخص ترسیم می شود تا در ادامه دیگر ابزار ها، جزئیات بیش تری را به مدل یا مش اولیه بیفزایند.
این امر دقیقا برعکس طراحی گرافیکی شطرنجی است. در ادامه برای تفسیر دقیق عملکرد این نرم افزار باید گفت که قابلیت های موجود در آن این امکان را برای هنرمندان فراهم می کند تا دقیقا مانند کاری که در واقعیت برای مجسمه سازی با خاک و گل انجام می دهند، در این فضای دیجیتالی نیز انجام دهند و مجسمه های دیجیتالی سه بعدی شده را طراحی کنند.
سپس برنامه با باکس های ابزار های مختلفی که ارائه می دهد، این امکان را به وجود می آورد تا بافت، رنگ، عمق و دیگر جزئیات با بالا ترین کیفیت و دقیق ترین حالت به مدل اولیه اضافه شود. برای مثال در ترسیم صورت یک انسان، تمام جزئیاتی که در واقعیت می توان دید، از رنگ پوست گرفته تا چین و چروک های پوست، با ابزار های نرم افزار زیبراش اجرا می شود.
به این ترتیب مدل سازی کاملا مبتنی بر واقعیت است. تمام جزئیات در نزدیک ترین حالت به مدل واقعی بوده و می توان گفت که یکی از با کیفیت ترین کار ها در این برنامه ارائه می شود. به همین دلیل نیز زیبراش را به عنوان یکی از پیشرفته ترین نرم افزار های مدل سازی سه بعدی می شناسند که تمام استاندارد های مورد نیاز صنایع مختلف را دارد.
از نرم افزار ZBrush 4 در چه زمینه هایی استفاده می شود؟
زمینه های کاربرد و استفاده از نرم افزار زیبراش با توجه به گستردگی ابزار هایی که دارد، کاملا قابل توجیه بوده و می توان به زمینه های متعددی اشاره کرد. حتی در بسیاری از موارد با وجودی که دیگر برنامه ها و نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری نیز قابل استفاده هستند، اما بسیاری از آرتیست ها کار با زیبراش را به مابقی نرم افزار ها ترجیح می دهند و در صنایع مختلف، کار با زیبراش معمولا یک اولویت است.
زیبراش و دنیای انیمیشن سازی
انیماتور ها اولین و بزرگ ترین گروهی هستند که برای کاراکتر سازی خود از زیبراش استفاده می کنند. حتی با وجود طیف بسیار گسترده ای از انواع نرم افزار های مدل سازی سه بعدی که در اختیار آن ها است، زیبراش جایگاه ویژه ای دارد.
انیمیشن ساز ها برای طراحی و مدل سازی شخصیت های انیمیشنی خود با بالا ترین کیفیت و نزدیک ترین حالت به واقعیت، از نرم افزار زیبراش کمک می گیرند. خصوصا انیماتور هایی که در سطوح بسیار حرفه ای و پیشرفته فعالیت می کنند، معمولا از زیبراش استفاده می کنند.
زیبراش و توسعه دهندگان بازی های ویدئویی
یکی دیگر از جا هایی که می توان ردپای زیبراش را به صورت گسترده دنبال کرد، استودیو های ساخت بازی های ویدئویی و شرکت های بزرگی است که در زمینه ساخت و توسعه بازی های ویدئویی فعالیت دارند. اکثر کنسول های بازی بر مبنای زیبراش بازی های شان طراحی شده است.
توسعه دهنده های بازی های ویدئویی نیز برای مدل سازی و ترسیم الگوی شخصیت های بازی خود و تمام وسایل و جزئیات مورد استفاده در این بازی ها، از زیبراش استفاده می کنند. بازی های بسیار پر طرفداری در دنیای بازی و گیمینگ با این برنامه ساخته شده اند.
استودیو های فیلم سازی و تولید کننده های محتوا های ویدئویی
یک مورد دیگر که کارایی گسترده ای را می توان برای نرم افزار زیبراش در آن جست، استودیو های فیلم سازی، چه انواع بزرگ و حرفه ای و چه انواع کوچک آن است. در حرفه فیلم سازی، خصوصا فیلم هایی که اساسا علمی تخیلی بوده و کاراکتر های آن ساختگی و مدل سازی شده هستند، طراحان گرافیکی از زیبراش استفاده می کنند.
علاوه بر این، هر محتوای ویدئویی جذابی که نیاز به یک مدل سازی سه بعدی و تصویر سازی دارد و در پلتفرم های مختلف اعم از مدیا های اجتماعی منتشر می شوند، اساس ساخت اکثر آن ها بر پایه کار با زیبراش است. محتوا های بازاریابی و تبلیغاتی، آثار هنری دیجیتالی مختلف و موارد متعدد دیگر همگی از جمله مواردی است که به عنوان زمینه های کاربرد نرم افزار زیبراش می توان به آن ها اشاره کرد.
چه ابزار ها و قابلیت هایی را می توان در برنامه کامپیوتری زیبراش مشاهده کرد؟
ابزار ها و قابلیت هایی که می توان در این نرم افزار پر طرفدار مشاهده کرد، متناسب با نوع کاری که با آن انجام می شود، بسیار متنوع بوده و از ابزار های پایه ای تا انواع حرفه ای و بسیار تخصصی متفاوت است. اساس انتخاب و کار با آن ها نیز باید متناسب با زمینه کاربرد زیبراش انجام شود. ابزار های زیر از مهم ترین این موارد هستند که می توان به آن اشاره کرد:
- یک باکس بسیار مجهز از انواع برس ها و قلم مو ها که هر یک کارایی های مخصوص به خود را دارد
- ابزار های اسکالپینگ؛ که دقیقا متناسب با تکنیک های دستی است و گویی انجام آن در یک برنامه کامپیوتری و به صورت دیجیتالی شبیه جادو می ماند.
- ابزار ZRemesher برای بازیابی مجدد مدل ارائه شده و اصطلاحا Retopology، این ابزار هم امکان بازیابی دستی و هم اتوماتیک را فراهم می کند
- ابزار مدل سازی سطوح سخت
- مدل سازی ارگانیک
- مجهز به براش ZModeller که به کاربر امکان داشتن یک کنترل کامل روی مدل ترسیم شده را می دهد
- ابزار Poly paint، امکان رنگ آمیزی منطبق با واقعیت مدل ترسیم شده را امکان پذیر می کند. علاوه بر این، این ابزار مفید امکان افزودن بافت، عمق و تمام افکت های مورد نظر به مدل اولیه را می دهد
- رندرینگ
- ابزار سه بعدی سازی مدل و …
این ابزار ها در کنار مجموعه ای متنوع تر از ابزار ها و قابلیت های دیگر، زیبراش را به یک مجموعه بسیار بی نظیر تبدیل کرده است که کار طراحی گرافیکی را به یک سطح بالا تر ارتقا می دهد.
چرا باید کار با نرم افزار زیبراش را آموخت؟
نرم افزار زیبراش اینجاست تا به ورود حرفه ای شما در دنیای شغلی تان کمک کند. با طیف گسترده ای از ابزار ها و قابلیت ها، دیگر برای شروع یادگیری و استفاده از نرم افزار زیبراش جای تعلل و درنگی نیست. اگر یک طراح گرافیکی هستید یا در زمینه کار های انیمیشنی، تصویر گری حرفه ای، مدل سازی و دیگر زمینه های مشابه فعالیت می کنید، زیبراش همان چیزی است که به آن نیاز دارید.
چه مسیری بهترین رویکرد برای یادگیری کار با زیبراش است؟
حال که برای ورود به دنیای کار با نرم افزار زیبراش تصمیم گرفته اید، شاید این سوال مطرح شود که از کجا و چگونه باید کار با این نرم افزار را بیاموزید؟ اول از همه به این نکته اشاره کنیم که داشتن یک دانش اولیه در خصوص مدل سازی سه بعدی و کار با نرم افزار های گرافیکی می تواند در این مسیر، بسیار موثر و کارامد باشد. علاوه بر این، آشنایی با آناتومی چهره برای اجرای کار های مجسمه سازی دیجیتالی مورد نیاز است.
با این حال، در صورتی که دانش به خصوصی در این زمینه ندارید، جای نگرانی نیست. امروزه در مراکز آموزشی پیشرفته که کار با نرم افزار های گرافیکی را آموزش می دهند، دوره ها و کلاس هایی برگزار می شود که از پایه تا پیشرفته تمام تکنیک های کار با نرم افزار زیبراش را آموزش می دهند.
این دوره ها بهترین نقطه برای شروع کار با زیبراش است. در کنار این کلاس ها، تمرین کردن و کار مدام با برنامه مهم ترین چیزی است که می تواند به بهبود و ارتقای مهارت های شما کمک کند. ویدئو های آموزشی آنلاین، نمونه کار ها، کتاب های آموزشی و تمام این گزینه ها، همگی می توانند در کنار کلاس های حضوری و آنلاین، به بهبود مهارت های شما در خصوص کار با نرم افزار زیبراش مفید واقع شوند.