• افترافکت و فتوشاپ

افترافکت و فتوشاپ

افترافکت یک نرم افزار عالی برای ایجاد حرکت در تصاویر ثابت است. البته باید در نظر داشت که نرم افزار افترافکت، بهترین نرم افزار برای خلق و اصلاح عکس نیست. فتوشاپ نرم افزار اختصاصی برای انجام دادن کارهایی چون ادیت و اصلاح و کولاژ عکس است.
با توجه به این موضوع که نرم افزار ادوبی فتوشاپ و ادوبی افترافکت هر دو متعلق به کمپانی بزرگ ادوبی هستند، امکان تعامل این دو نرم افزار با یکدیگر به نحو مطلوبی انجام می پذیرد.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ

اصول کار با فتوشاپ برای افترافکت

بیشترین استفاده از فتوشاپ در افترافکت، آماده سازی تصاویر ثابتی است که می خواهیم در افترافکت وارد کنیم. هنگامی که در فتوشاپ مشغول آماده سازی تصاویر برای نرم افزار افترافکت هستید، این نکات را به خاطر داشته باشید:

Dpi و Resolution

هنگامی که روی ویدیو یا تصاویری برای نرم افزار افترافکت کار می کنید،Dpi را فراموش کنید. چرا که مورد استفاده Dpi در پرینت گرفتن و چاپ تصاویر است.
تنها چیزی که هنگام کار با فتوشاپ برای افترافکت مهم است، این است که ابعاد یا رزلوشن (Resolution) تصاویر به اندازه ای بزرگ باشد که هنگام انتقال آن به افترافکت نیاز به بزرگ کردن و تغییر سایز نداشته باشد.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ

اهمیت Resolution

مثلا اگر ویدیویی با رزلوشن 1080 در افترافکت دارید، باید تصاویر شما هم با همین رزلوشن باشند. اگر تصویر شما با رزلوشن 720 باشد هنگام انتقال آن به نرم افزار افترافکت، شما مجبور به افزایش سایز به 1080 خواهید شد، و نتیجه این افزایش سایز بیشتر از رزلوشن اصلی، منجر به پایین آمدن کیفیت کار یا به اصطلاح پیکسل پیکسل شدن تصویرتان می شود.
بنابر این، اگر کامپوزیشن شما در نرم افزار افترافکت 720×1280 است، شما باید در فتوشاپ نیز تصاویر خود را با همین سایز 720×1280 ایجاد کنید. حتی اگر در ساخت یک ویدیو، قصد داشته باشید روی تصویر زوم کنید، باید ابعاد تصویر ایجاد شده در فتوشاپ را بزرگتر از سایز کامپوزیشن خود یعنی 1080×1920 بگیرید.

کامپوزیشن افترافکت

هیچگاه تصاویر خود را بیشتر از سایز کامپوزیشن ایجاد نکنید. فایل های بزرگتر، فضای بیشتری از رم کامپیوترتان را اشغال می کند و همچنین زمان بیشتری را برای رندر می خواهد.
همانطور که در بالا اشاره شد تصاویر خود را کوچکتر ایجاد نکنید زیرا که در افترافکت مجبور به بزرگ تر کردن تصویر خود خواهید شد، که نتیجه آن چیزی نیست جز کاهش کیفیت تصویر.
اگر در مورد سایز تصویر خود زیاد مطمئن نیستید، بهتر است که سایز تصویر خود را از چیزی که فکر می کنید نیاز دارید، بیشتر بگیرید. به یاد داشته باشید که همیشه بهتر است سایز تصویر خود را کاهش دهید تا آنکه تصویر را بزرگ تر کنید. به این ترتیب درست است که سرعت سیستم کاهش پیدا می کند ولی حداقل کیفیت کار شما تضمین می شود.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ

فرمت مناسب فایل های فتوشاپ برای نرم افزار افترافکت

در نرم افزار افترافکت می توان فایل های تصویری با فرمت هایی را وارد کرد که نرم افزار Quicktime آن فرمت ها را بشناسد.
بیشتر این فرمت ها همان هایی است که می توان یک تصویر در فتوشاپ را به آن فرمت ها در کامپیوتر ذخیره کرد.

TIFF

یک تکنیکی که می تواند باعث شود شما حرفه ای تر به نظر بیاید این است که از فرمت TIFF استفاده کنید.  این فرمت با بسیاری از نرم افزار های دیگر نیز، قابل انطباق است و همچنین از کانال آلفا نیز پشتیبانی می کند.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ

PICT

فرمت PICT نیز برای کسانی مناسب است که نرم افزار افترافکت آنها روی سیستم عامل مک Mac نصب شده است.

PSD

همچنین می توان از فرمت PSD نیز استفاده کرد.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ
از GIF استفاده نکنید

تنها فرمتی که توصیه اکید می کنم در افترافکت استفاده نکنید فرمت GIF است.
فرمت GIF فرمت 8 بیتی است و این به آن معنی است که فقط 265 رنگ را در خود دارد. فرمت GIF به طور کلی کیفیت پایینی دارد و نمی تواند برای افترافکت مناسب باشد.
اینها راهنمایی های عمومی و بنیادی بودند که شما نیاز دارید هنگام کار روی تصاویر در فتوشاپ، برای وارد کردن در نرم افزار افترافکت رعایت نمایید.
به عبارت دیگر بر اساس برنامه و هدف شما از تصاویر در افترافکت، باید روی تصاویر خود در فتوشاپ کار کنید.

کانال های آلفا (Alpha Channels)

یکی از بیشترین استفاده هایی که از فتوشاپ برای انتقال فایل به نرم افزار افترافکت می شود، این است که به تصاویر نامرئیت (Transparency) اضافه کرد و این کار را با استفاده از کانال آلفا (Alpha Channel) انجام می دهند.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ
کانال آلفا چیست؟

تصاویر رنگی در واقع از سه کانال رنگ استفاده می کند که هر کانال برای یک رنگ قرمز، سبز و آبی است.
یک کانال آلفا، از چهار درجه خاکستری تشکیل شده که سطوح نامرئی تصویر را نشان می دهد. مناطق سفید رنگ در این کانال آلفا نمایان گر تمام نقاط مرئی و قابل دیدن است، در حالی که مناطق سیاه رنگ نشان دهنده ی این است که این قسمت ها شفاف یا نامرئی هستند.
قسمت خاکستری نشان دهنده مناطق کمابیش نامرئی است. خاکستری روشن برای قسمت هایی که بیشتر مرئی و قابل دیدن است و خاکستری تیره برای قسمت هایی که کمتر مرئی است و قابلیت دیدن کمتری دارد، اختصاص یافته است.
افزودن یک کانال آلفا به تصویر در نرم افزار فتوشاپ یک فرایند راحت و سر راست است.

نحوه ایجاد Alpha Channel

مرحله 1:

• ابتدا باید قسمتی از عکس که قصد دارید مرئی بماند را انتخاب کنید. برای این کار شما می توانید از هر ابزار انتخاب کننده ای که در نرم افزار فتوشاپ وجود دارد استفاده کنید. ابزارهایی مانند The Marquee (square / Round) ، The Lasso ، Magic Wand یا Color Range و غیره.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ

 مرحله 2:

• بعد از آنکه قسمتی از عکس را که مد نظرتان بود انتخاب کردید، به قسمت Select Menu رفته و Select > Save Selection را انتخاب نمایید. بعد از کلیک کردن روی آن، پنجره ای باز می شود و از شما می خواهد که کانال را نام گذاری کنید.
اما به طور کلی هیچ نیازی به تغییر تنظیمات یا نام گذاری کانال نیست. به محض اینکه روی دکمه OK کلیک کنید، سلکشن شما به صورت یک کانال آلفا ذخیره می شود.

مرحله 3:

•برای چک کردن کانال جدیدی که ایجاد کردید، کافیست روی Channel Tab در Layers Palette کلیک کنید. در این قسمت شما قادر خواهید بود کانال های سبز، آبی و قرمز همراه با کانال جدید آلفا را مشاهده کنید که در انتهای لیست می باشد.
اگر روی آیکن چشم کنار کانال آلفا کلیک کنید این امکان به شما داده می شود که پیش نمایش تصویر اصلی و کانال آلفا را ببینید.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ
مرحله 4:

• فقط باید یک کانال آلفا ایجاد کنید. در صورتی که به طور تصادفی چند کانال آلفا را ایجاد کردید، فقط اولی ذخیره خواهد شد.
برای حذف بقیه کانال های آلفای ایجاد شده، رو آنها کلیک کرده و با کشیدن آنها (Drag) به سمت آیکن سطل آشغال در پایین Layers Palette از شر آنها خلاص شوید.

مرحله 5:

• هنگامی که در تصویر خود کانال آلفای جدید را قرار دادید، تنها کاری که باقی می ماند این است که، فایل خود را در فرمتی سیو کنید که از کانال آلفا پشتیبانی می کند. در نوار منو File را انتخاب کرده و روی Save As کلیک کنید. فرمت Pict یا TIFF را از داخل منوی فرمتها انتخاب کنید.
مطمئن شوید که قبل از ذخیره کردن، باکس Save Alpha را تیک خورده باشد. اگر تیک نخورده بود، خودتان زحمت آن را بکشید. در صورت انتخاب فرمتی که از کانال آلفا پشتیبانی نمی کند، این باکس غیر فعال خواهد بود.
بعد از اتمام این فرایند، فایل را در نرم افزار افترافکت وارد کنید. نرم افزار افترافکت به صورت اتوماتیک کانال آلفا را تشخیص خواهد داد و هنگامی که عکس را وارد کامپوزیشن کنید، افترافکت کانال آلفا را در کاپوزیشن اعمال می کند.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ

فایل های فتوشاپ لایه بندی شده

اگر شما قصد ندارید هیچ یک از عناصر داخل عکسی که در نرم افزار فتوشاپ ایجاد یا ادیت کرده اید را در نرم افزار افترافکت انیمیشن سازی کنید، فقط همان لایه عکس به صورت اورجینال برای وارد کردن به افترافکت کفایت می کند.
اما درصورتی که برنامه کاری شما به اینگونه است که عناصر داخلی یک عکس را انیمیت یا متحرک سازی کنید، قطعا برای این کار نیاز دارید که عناصر موجود در عکس خود را در لایه های متفاوت داشته باشید. برای ایجاد فایل های فتوشاپ لایه لایه شده دو راه وجود دارد.

استفاده از لایه های منفرد برای افترافکت

• یک فایل را در نرم افزار فتوشاپ ایجاد کنید که بیشتر از یک لایه داشته باشد. هر لایه را با یک نام اختصاصی و مناسب نام گذاری کنید تا بتوانید بعدا آنها را بشناسید. فایل را سیو کنید.
• در افترافکت، روی File > Import > File کلیک کرده و فایل فتوشاپ خود را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز می شود، افترافکت، فایل فتوشاپ را شناسایی می کند. در زیر این پنجره گزینه Import As را انتخاب نمایید. به صورت پیش فرض گزینه Footage می آید. با آن کاری نداشته باشید. روی Import کلیک کنید.
• پنجره جدید باز می شود و گزینه Choose Layer را انتخاب کنید. در لیستی که ظاهر می شود شما می توانید تمام لایه هایی که در فایل فتوشاپ شما وجود دارد را ببینید. می توانید هر کدام از این لایه ها را که دوست دارید، انتخاب کنید. یا اینکه می توانید همه لایه ها را در یک لایه ادغام کرده به صورت یک تصویر در افترافکت وارد نمایید.
• اکنون می توانید از تصویر خود مانند تمام فایل های دیگری که در افترافکت وارد می کنید استفاده کنید.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ

وارد کردن فایل به عنوان یک کامپوزیشن

• دوباره، یک فایل چند لایه ای در فتوشاپ ایجاد کنید و آن را در کامپیوترتان ذخیره نمایید.
• فایل را در نرم افزار افترافکت خود مانند گذشته وارد کرده، اما این بار زیر عنوان Import As به جای انتخاب Footage ، گزینه Composition را انتخاب نمایید.
• فایل به صورت یک کامپوزیشن به پروژه شما افزوده می شود. اگر شما کامپوزیشن را باز کنید، می توانید تمام لایه ها را با اندازه های متناسب و دقیق و سرجای خود مشاهده کنید. یک فولدر نیز به قسمت پروژه شما اضافه می شود که حاوی تمام لایه های فایل فتوشاپ شما می باشد. اکنون شما می توانید با لایه های خود آن گونه که دوست دارید انیمیشن بسازید.
این روش تمام لایه ها را در حالت خود نگه می دارد. هر چند آنها را به صورت تک تک در کامپوزیشن قرار می دهد. همچنین هر گونه افکتی را در لایه ای جدا از لایه های شما قرار می دهد. مثلا اگر شما سایه ای (ِDrop Shadow) را به یک متن اضافه کنید، متن و سایه، در دو لایه جدا قرار می گیرند.

لایه ماسک (Mask Layer)

هنگامی که از فایل های لایه بندی شده فتوشاپ در نرم افزار افترافکت استفاده می کنید، بهترین روش برای افزودن نامرئیت (Transparency) به لایه ها این است که از لایه ماسک استفاده کنید.
لایه ماسک مانند کانال آلفا، به لایه ای که به آن پیوست می خورد، اعمال می شود. امتیاز برتر این روش، این است که قسمت های نامرئی شده واقعا حذف نمی شود، درنتیجه هر وقت که نیاز باشد می توان قسمت های نامرئی شده را بازگرداند.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ
مرحله 1:

برای افزودن لایه ماسک در نرم افزار فتوشاپ، یک لایه ای را که قصد دارید به آن ماسک اضافه کنید را انتخاب کنید. سپس روی آیکونی در پایین Layer Palette که شبیه یک مربع خاکستری با یک دایره در وسط آن است، کلیک کنید. این به لایه شما ماسک اضافه می کند. اگر شما چیزی یا شکلی را در تصویر انتخاب کرده باشید، آن تبدیل به ماسک می شود و بخشی نامرئی به لایه شما اضافه می کند.
در خود لایه شما می توانید یه آیکون دومی را کنار آیکون اصلی لایه ببینید. این آیکون نشان دهنده لایه ماسک است. با کلیک روی آن می توانید آن را برای انجام کارهایی که می خواهید روی آن انجام دهید انتخاب نمایید. وقتی که لایه ماسک انتخاب شد، شما می توانید
به صورت رنگ خاکستری روی آن نقاشی کنید، اما رنگ خاکستری تبدیل به بخش نامرئی می شود.

مرحله 2:

رنگ سیاه نامرئیت را اضافه می کند. رنگ سفید بخش نامرئی را مرئی و قابل دیدن می کند. قسمت های خاکستری باعث می شود نامرئیت آن کمتر باشد.
هرچقدر رنگ خاکستری به رنگ روشن برود، میزان مرئی بودن نیز زیادتر می شود و هر چقدر رنگ خاکستری به سمت خاکستری تیره برود ان قسمت بیشتر نامرئی می شود.
این به شما اجازه می دهد که بتوانید یک ماسک خیلی نرم در قسمت کناره های تصویر، برای لایه ی خود خلق کنید. به یاد داشته باشید که هنگامی که کارتان با لایه ماسک تمام شد، روی ایکن لایه اصلی کلیک کنید تا به لایه اصلی برگردید.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ

بازگشت به فتوشاپ

هنگامی که فایل خود را وارد نرم افزار افترافکت نموده و قصد دارید کاری روی آن انجام دهید، ممکن است متوجه شوید که نیاز است تغییرات جدیدی را روی فایل خود اعمال کنید.
خوشبختانه نیازی نیست که سراغ فایل فتوشاپ خود بروید و تغییرات را اعمال کنید و دوباره از اول، فایل را وارد نرم افزار افترافکت کنید.
شما فقط کافیست تغییرات مورد نظر، روی فایل خود در نرم افزار فتوشاپ انجام دهید و سپس فایل خود را در افترافکت اپدیت کنید تا تمام تغییرات در افترافکت به سهولت اعمال شود.

مراحل انجام بازگشت به فتوشاپ

• فایل خود را در نرم افزار فتوشاپ باز نموده، تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. سپس فایل خود را ذخیره نمایید.
• در پنجره پروژه خود در نرم افزار افترافکت، فایلی را که نیاز دارید آپدیت کنید را با یک کلیک روی آن هایلایت نمایید. اگر شما فایل خود را به صورت کامپوزیشن وارد افترافکت نموده اید، باید فولدری که همراه کامپوزیشن شما ساخته شده است را باز نموده هر لایه را به صورت جداگانه آپدیت کنید. فایل را انتخاب نموده و روی گزینه Reload Footage کلیک کنید.
• فایل یا لایه شما با آخرین تغییراتی که روی آن صورت گرفته آپدیت می شود.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ
چند محدودیت در این کار وجود دارد؟

اول از همه در صورت هر گونه تغییری، Layer Style که در فتوشاپ وجود دارد، آپدیت نمی شود.
دوم، اگر فایل خود را به صورت کامپوزیشن وارد افترافکت کنید، و بعدا لایه های جدیدی را به فایل فتوشاپ خودتان در نرم افزار فتوشاپ اضافه کنید، آن لایه ها با استفاده از گزینه آپدیت به کامپوزیشن شما اضافه نمی شود.
شما باید آنها را به صورت جداگانه وارد نرم افزار افترافکت نمایید و به صورت دستی وارد کامپوزیشن خود کنید.

Edit Original

راه دیگری برای ادیت یا اصلاح یک عکس در فتوشاپ وجود دارد این است که از دستور Edit Original استفاده کنید.
فایلی را که می خواید ادیت کنید را در پنجره پروژه نرم افزار افترافکت انتخاب نمایید، و در منوی اصلی Edit > Edit Original را بزنید. این دستور به صورت اتوماتیک فایل اصلی را در نرم افزار فتوشاپ باز می کند.
به محض اینکه تغییرات مورد نظر خود را در نرم افزارفتوشاپ روی فایل اصلی انجام دادید، با ذخیره کردن فایل فتوشاپ، نرم افزار افترافکت به صورت اتوماتیک دوباره فایل را به همراه آخرین تغییرات و اصلاحات اعمال شده باز می کند.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ
محدودیت های این روش

باید اضافه کرد که محدودیت هایی نیز بر این روش وجود دارد. اولین محدودیت این است که از این روش فقط یک بار می توان استفاده کرد.
اگر شما از این روش استفاده کردید و سپس به نرم افزار فتوشاپ بازگردید، بعد از اعمال تغییرات و ذخیره آن، نرم افزار افترافکت به صورت اتوماتیک نمی تواند آن را دوباره باز و آپدیت کند.
برای اجتناب از این محدودیت باید همیشه از دستور Edit Original استفاده کرد تا اینکه مستقیم به نرم افزار فتوشاپ بازگشت. اگر نرم افزار فتوشاپ شما باز باشد، بعد از اجرای دستور Edit original، دوباره این نرم افزار در پنجره جدیدی باز نخواهد شد، اما با این دستور، افترافکت متوجه می شود که بعد از اینکه تغییرات اجرا شد، به صورت اتوماتیک تغییرات اعمال شده را آپدیت می کند.
بقیه محدودیت ها، ناظر به ایجاد لایه های جدید و Layer Style که در فتوشاپ وجود دارد می باشد که قبلا در مورد آن صحبت کرده ایم.

Nesting Composition در افترافکت

تو در تویی یک کامپوزیشن (Nesting Composition) به این معنا است که یک کامپوزیشن را درون یک کامپوزیشن دیگر در نرم افزار افترافکت ایجاد کنیم.
شما می توانید یک کامپوزیشن را دورن یک کامپوزیشن دیگر بکشید (Drag) کنید و در نهایت آن کامپوزیشن به صورت یک لایه درون کامپوزیشن اصلی شما قرار می گیرد.
هر زمان که بخواهید می توانید کامپوزیشن اصلی خود را ادیت کنید یا تغییراتی در آن ایجاد کنید. این تغییرات نیز به طور همزمان در کل کامپوزیشن اعمال می شود. این تکنیک بسیار سودمند خواهد بود مخصوصا زمانی که یک فایل فتوشاپی را به صورت یک کامپوزیشن وارد نرم افزار افترافکت کرده باشید.
چرا که می توانید کل کامپوزیشن را به کامپوزیشن اصلی خود اضافه کنید بدون اینکه لایه های زیادی را ایجاد کنید که باعث شلوغی و سردرگمی در کامپوزیشن اصلی می شود.

افترافکت و فتوشاپ
افترافکت و فتوشاپ

Pixel Aspect Ratio

کامپیوترها به طور کلی، پیکسل ها را به صورت مربع نشان می دهند. بنابراین در یک تصویر تلویزیونی استاندارد 4:3 تعداد پیکسل ها را اینگونه مشخص می کنند: 640×480 . هرچند گاهی فرمت های ویدیویی مانند DV از پیکسل های مستطیلی به جای پیکسل های مربع استفاده می کند.
به این علت که پیکسل ها به صورت مستطیل های عمودی مورد استفاده قرار می گیرد، در فریم DV، ویدیو با رزلوشن 720×480نشان داده خواهد شد. در این فریم هر پیکسل نسبت 3:2 می باشد اما در نمایشگر تلویزیون به صورت نسبت 4:3 نشان داده می شود.

پیکسل ها

این تفاوت نسبت های ابعداد پیکسل ها، می تواند باعث مشکل در هنگام ساخت کارهای گرافیکی در نرم افزارهای دیگر شود. به طور مثال اگر شما ویدیویی را با ابعاد مشخص 720×480 با پیکسل های مربعی بسازید، تصویر به در حالت افقی فشرده می شود. هنگامی که کار تمام شده را در تلویزیون می بینید تصاویر گرافیکی دایره را به صورت بیضی خواهید دید.
دو راه برای حل این مشکل وجود دارد. اول اینکه گرافیک خود را برا اساس سایز 720×540 ایجاد کنیم یعنی نسبت 4:3 ، و هنگامی که کار تمام شد، ابعاد کار را به 720×480 تغییر دهیم. این باعث می شود تصویر به صورت عمودی فشرده شود، اما هنگامی که در نمایشگر تلویزیون پخش می شود، تصویر درست به نظر می آید.
برای نگارش این مقاله از سایت زیر استفاده شده است.

افترافکت و فتوشاپ